14 nov. 2011

Copying isn't theft.

...förövrigt SB:s favoritlåt.

I förmiddags hade vi en intressant föreläsning om immaterial rätt! (upphovsrätt, patent, varumärkesskydd och sådant) Precis som jag pratade om med en annan kursare (jag envisas med att säga "klasskamrat" vilket inte riktigt verkar vara accepterat på den här nivån) så visste jag innan jag påbörjade utbildningen inte om hur pass relevant och viktigt det är för bibliotek och hur det påverkar deras verksamhet. Jag trodde inte heller att det skulle vara så intressant som det faktiskt är (det är lätt att slå dövörat till när man omges av piratpartister som tycker att upphovsrätten ska avskaffas).

Tidsbegränsningen på upphovsrätt utökades ju relativt nyligen till 70 år (utöver upphovsmannens livslängd). Vår föreläsare sa att det mer eller mindre var Disney som drev igenom förlängningen - intressant. Och samtidigt otäckt. Hon pratade dessutom också om att det inte heter "stöld" när man kopierar ett immateriellt objekt (men det visste jag redan) - ändå envisas man att kalla det "stöld" i alla kampanjer mot piratkopiering. Varför? För att "intrång i ensamrätten" inte låter lika olagligt eller avskräckande?

1 kommentar:

sb sa...

JAG SÄGER ALLTID SÅDANA HÄR GREJOR! VARFÖR IGNORERAR DU ALLA KLOKA SAKER JAG SÄGER MEN LYSSNAR PÅ NÅN BIBLIOTEKARIEFÖRELÄSARE FÖR?!?