12 maj 2010

Finska namn.

Jag känner mig lite dålig idag. Vill inte bli sjuk just nu...nåväl. Idag har vi betalat sista hyran. Ja! Insåg det nyss! Trodde vi hade en till hyra att betala, men det har vi ju inte. Jag som var orolig för om pengarna skulle räcka. Iallafall, jag har med mig finskböckerna och har tydligen hamnat på Starbucks IGEN. Jag övar lite inför min mock oral på fredag. En sak som förvirrar mig något vad gäller finska är att man böjer namn. Familjen Nieminen blir t.ex. familjen Niemiset, för att det måste vara i plural. "Herr Nieminen har en hund" blir "Herra Niemisellä on koira". Och fKr, eller eKr på finska, läses "ennen Kristusta". eKr heter däremot "jälkeen Kristuksen". Däremot böjs inte mitt namn likadant som andra ord som slutar på -in i finska (stammen är -ime, telefon : puhelin, i telefon : puhelimessa), för att det inte är finskt. Istället lägger man till -i. Malinilla on koira (Malin har en hund), Malinin täytyy opiskella suomea (Malin måste studera finska). Etc. Konstigt, men intressant.

Inga kommentarer: