15 juli 2009

Idag har jag spenderat dagen i Helsingborg!

Och shoppat. Nu när det är ekonomisk kris och allt måste man ju göra allt som krävs för att stimulera ekonomin? Jag köpte en söt klänning på Åhléns (tyvärr lite för tajt om magen för att jag ska känna mig helt bekväm i den, men man kan ha den under en kjol, tänkte jag). Också har jag köpt en fin sjal (en dansk sådan, med korsstygn på lappen och texten "Nümph: make an entrance!"), en tröja på H&M och nya solglasögon.

Jag cyklade in till Kullagymnasiet för att ta bussen därifrån (mest för att det skulle bli lättare att ta sig hem), och när jag kom till busshållsplatsen var det en sådär konstig kö som de bara har i Sverige (och Finland, antagligen). En sådan där tokig där första människan sätter sig i kuren, andra utanför, tredje två meter ifrån, osv, så att den sista människan står femton meter norr om busskuren. Alla står minst två meter ifrån varandra, gärna tre-fyra. Ni förstår nog. Jag kom iallafall dit, tittade på den konstiga kön, bestämde mig rätt snabbt att det var fånigt och ställde mig borta vid skylten. Dvs nästan först i "kön". Folk stirrade såklart surt, och när det var dags att gå på så var det förstås ingen som lät mig gå före (förrän jag slank emellan en gnällig småbarnsfamilj). Men allvarligt talat. Ska jag ställa mig borta vid cykelstället, dvs 20-30 m ifrån busshållsplatsen, bara för det finns någon sorts oskriven lag att det är så man väntar på bussen? Dessutom är det ingen riktig kö, utan en fånigt svenskt påhitt. Så det så.

Nu är jag jättetrött och ska sova.

Inga kommentarer: