20 feb. 2008

"Sov gott och var inte ledsen. Första varma vårdag har du mig här igen."

Idag anlände ett stort paket i brevlådan från bokus.se, där en av böckerna var en cd-bok. Närmare bestämt Trollvinter av min favorit Tove Jansson. Uppläst av ingen mindre än Mark Levengood. (När jag var yngre hade Mark ett program på tv tillsammans med en stor vit albinokanin. Lite som Frank, men vitare och betydligt gulligare. Jag minns inte vad det handlade om, förutom att jag älskade det.) Mark OCH mumintrollen. Finns det en bättre kombination? Vi lyssnade på lite över två kapitel tillsammans. Jag blev sugen på att ta första bästa buss till biblioteket, låna hem alla muminböckerna och plöja igenom dem, såsom jag brukar göra ungefär en gång om året.
Mumintrollböckerna är minsann de mest underskattade i världs-historien, med eller utan Mark.

Jag tänkte lägga mig tidigt. Jag kände mig trött, hade lätt huvudvärk, var svagt illamående och var allmänt sur och irriterad (vilket jag fortfarande är, såklart, även fast lite av värken och illamåendet lättade så fort jag lyssnade på lite musik, som inte inkluderade Elins mycket irriterande tyska syntmusik). Sen fick jag för mig att jag skulle passa på att blogga lite innan jag går och lägger mig för att läsa. Jag är inte riktigt säker om jag ens tycker om boken - Fairyland av en viss Paul J. McAuley - men det känns som om jag har läst för mycket för att inte läsa färdigt den. Postapokalyptisk science fiction (listorna med filmer och böcker i denna undergenre är rätt intressanta - ett postapokalyptisk filmmaraton skulle nog vara kul) brukar vara min favoritundergrenre. Om man nu kan kalla Fairyland för post-apokalyptisk, men det är åtminstone definivt en dystopi. Om man inte tycker att trevliga droger, radioaktivitet, inbörderskrig, läskiga blåhyade låtsasmänniskor och en värld där franska som lingua franca är mysigt. Franska!? HUUH.

Nu ska jag ta en huvudvärkstablett och gå och lägga mig.

Inga kommentarer: