4 mars 2010

Starbucks.

Jag sitter på Starbucks med pastasallad, mellanlatte (en stor EH-latte) och en läskigt stor mandelcroissant som var mest ett impulsköp. Jag åt svenskt godis igår och tänkte försöka vara nyttig idag. Så gick det!

På tal om Starbucks går jag ibland och pluggar där. Hemma brukar jag ha svårt att studera, jag vet inte riktigt varför. Kanske har det att göra med att jag får ont i ryggen av att sitta vid skrivbordet för länge (vilket inte brukar vara så lång tid), kanske är det annat som lockar, kanske orkar jag bara inte koncentrera mig. På Starbucks, och andra caféer slamrar personalen med porslin och espressomaskiner, folk pratar och det spelas musik. Ändå känns det ofta lättare att koncentrera sig.

Musiken kan irritera mig ibland. De spelar musik på verkligen ALLA restauranger, pubar, caféer, affärer etc etc etc, ibland vill jag bara ha lite TYST. Hemma i Sverige spelar de inte någon musik på varenda fik man sätter sin fot på. Musiken är alltid så värdelös också. T.ex. någon meningslös jazzlåt i bakgrunden som är skapad för att vara bakgrundsmusik. Nära min skola ligger ett litet franskt café som bara spelar klassisk musik, som däremot är rätt behagligt att ha i bakgrunden, kanske för att den inte är totalt meningslös men inte heller är någon slamrig rock- eller jazzlåt som lätt tar över.

Nu borde jag göra pragmatikläxan istället för att gnälla.

Inga kommentarer: