12 okt. 2009

Måndag.

Tycker att jag har haft en relativt produktiv dag idag! Först hade jag två timmar finska på morgonen (vilket inte alls var så hemskt som jag trodde, klockan nio en måndagsmorgon), sprang på Josephine på väg till Science Library och bestämde att vi skulle luncha, gick in på Science Library, fick läst lite, skrev ut papper (som jag ska läsa ikväll, wiiee) och träffade Josephine igen vid tolv. Vi lunchade (fiffigt verb!) på Planet Organic (som har 10% studentrabatt!); jag åt en jättegod vegetarisk paj och drack latte. Sen luffsade jag bort mot Chandler House och passade på att gå inom SOAS där jag stötte på Fred.

Väl i Chandler fick jag lånat min short loan-bok om fonologi, läste två kapitel och fick hjälp av en trevlig kvinna att kopiera ett kapitel (jag har inte så stor erfarenhet av sådant), så jag slipper låna den igen på några veckor. På väg till Tott för att ta bussen hem gick jag in om huvudbiblioteket för att låna en bok om finsk grammatik (tills den nyare versionen jag har bokat kommer in igen) och passade på att titta på de svenska böckerna. Om jag fick välja mitt favoritställe på hela UCL är det nog hörnan med de svenska böckerna, det känns så tryggt att vara bland dem. Plocka bland Lagerkvist, Edith Södergran (försökte låna en bok med hennes dikter, men de fanns bara på engelska?), Tove Jansson och Karin Boye. Och Astrid Lindgren, tydligen. Och många är gamla fina böcker, utan baksidetexter och sådant kraffs, som något svenskt institut eller någon svensk har skänkt till UCL för länge sedan.
Jag lånade en av mina favoritböcker, novellsamlingen Det osynliga barnet. Jag vet inte hur många gånger jag har läst den. Men det känns skönt att ha den nära till hands, lånet går inte ut förrän 7 december.
Nu ska jag äta mellanmål (yoghurt med kornflingor, som jag av någon anledning köpte för några veckor sedan, russin + olika frön) och dricka Yumchaas ginsengte så jag orkar plugga hela kvällen. Pragmatik, fonologi och generativ grammatik. Whehey.

Inga kommentarer: