13 juli 2010

Anteeks, oletko sä filmjölk?

Mitt nuvarande hem. Jag bor på andra våningen i lägenhet 31 med en lett.
Ingången till universitetet.
Finlands populäraste hamburgare.
Igår hade jag alltså mina första finskalektioner! Det var svårt eftersom lärarna mer eller mindre bara pratade finska, och då misstänker jag att vi inte har börjar på riktigt ännu. Idag har jag grammatik, "diskussion"/läsning och en lektion i finsk litteratur. På onsdag ska vi baka bullar som jag tror att vi ska ha med oss till sauna-ilta på torsdag. Efter finskan fick vi se en film som hette Jos rakastat och var bättre än förväntat. Sedan begav jag mig till apteekki för att jag hade ont i örat med två spanska tjejer och en grek och köpte nässprej. Kvinnan i kassan frågade mig på finska om jag skulle använda sprejen själv, vilket jag inte förstod och sa "Anteeksi, en ymmärrä" (förlåt, jag förstår inte). Hon frågade igen på engelska och förklarade att jag var på väg att köpa näsdroppar. När hon sprang iväg och hämtade sprej sa jag "kiitos" och hon frågade på finska om jag pratade finska och jag svarade "vähän, mutta huonosti". Jag försöker iallafall! Sen åt vi hamburgare på Hesburger, som tydligen är jättefinskt och jättepoppis i Finland.

På hemvägen gick jag förbi Citymarket och köpte bl.a. Gevalias snabbkaffe (det var det eller Nestlé), piimä (som jag trodde var filmjölk, men det står "surmjölk" på paketet. Det smakar som gammal fil utspätt med mjölk. Dessutom fick jag höra igår att det finns något liknande som heter "viiliä" eller något sådant som motsvarar svensk filmjölk) och Olivia (som Elle, fast på finska) för att träna.

Inga kommentarer: