17 juli 2010

Savonlinnan maakuntamuseo.

Jag har så svårt för finsk intonation, så fort jag öppnar munnen låter jag som en norrman som försöker prata finska och folk fattar direkt att jag inte är finne. Iallafall. Jag tog totalt tre bilder på bastukvällen, så dålig är jag. Inte ens det egentligen, gruppbilden tog en annan (som tydligen inte är kameravan, den är lite suddig). Jag står i mitten och ser fjantig ut.Igår besökte vi Nyslotts landskapsmuseum (Savonlinnan maakuntamuseo) som bl.a. innehöll en samling med utombordsmotorer (fattar inte varför) och bilder på Saimasälar (saimaannorppa på finska, Saimaa ringed seal på engelska, är osäker på vad de heter på svenska). SÅ SÖTA! Vill ha en. De finns bara i Saimasjön, men tyvärr finns det mindre än 300 sälar kvar. Ledsamt.Söt säl! Men affischen kostade 18 euro. TOKIGT.
Tukholma = Stockholm, Turku = Åbo, Pietari = St Petersburg. Viipuri (Min mormor kommer ifrån Viipuri (Viborg) som numera ligger i Ryssland.

Inga kommentarer: