30 juli 2010

Ja nyt olen Helsingin lentoasemalla!!

Och nu är jag på Helsingfors flygplats! De har gratis internet vilket jag inte visste om sist jag var här. Jag dricker kaffe ur en jättefin Marimekkomugg som jag vill köpa (men som antagligen kostar skjortan), om två timmar börjar påstigningen på planet. Jag har tagit lite bilder, men har såklart stoppat ner kamerasladden i bagaget. Nåväl.

Igår råkade vi hamna mitt i världens oväder. Strömmen försvann i hela Nyslott och de hade fortfarande inte fått tillbaka strömmen på flygplatsen när vi kom dit imorse. Vi gick ner till hamnen igår för att titta på fyrverkerierna vid midnatt. Så fort de var färdiga så blev det plötsligt kolsvart och började blixtra över hela horisonten. Sedan började det helt plötsligt blåsa kallt. Vi bestämde oss för att börja bege oss hem för att det uppenbarligen skulle börja regna. Det började blåsa mer och mer, och efter bara ett femtiotal meter blåste det så mycket att parasoll, skyltar, grus, allt möjligt, flög iväg och folk skrek och sprang runtomkring oss. Sen började det ösregna. Jag har aldrig varit så blöt i hela mitt liv. Det konstiga var att bara ca tjugo-trettio minuter senare blev det helt lugnt igen, som om ingenting hade hänt (förutom att det var kolsvart eftersom strömmen hade gått och låg grenar och omkullvälta träd överallt). Som tur var klarade vi oss alla oskadda, förutom min stackars plånbok som fortfarande är blöt och mina skor.

Nu ska jag titta lite på SATC (och skämmas för att jag har druckit upp kaffet), sedan får jag väl förflytta mig till min gate (eller "utgång" som de kallar dem här). Moi moi Suomi!

Inga kommentarer: