25 juli 2010

Minun viikonloppu.

Sista helgen i Nyslott!!

Min söndag har varit jätteseg. Jag kom i säng alldeles för sent (efter fyra) och vaknade alldeles för tidigt (nio-tio). Jag gjorde lite läxor och gick sedan och lade mig i sängen igen och läste lite. När klockan var halv fem kände jag att det var nog, packade mina saker och begav mig till universitet. Det är såklart stängt så jag sitter utanför. Det hade varit närmare att gå till Kukko men jag har varken råd eller lust att gå in och beställa något och känner inte för att sitta utanför. Nåväl. Igår gick jag upp relativt tidigt och begav mig ner till centrum för att shoppa. På Suomalainen kirjakauppa hittade jag en Muminbildordbok! (lite suddiga bilder) Fin! Och dyr såklart. Jag funderar på om jag ska köpa en svensk-finsk-svensk ordbok, de har en på rea som är likadan som min engelska ordbok. Problemet är att den är jättestor, det är tillräckligt jobbigt som det är att släpa på ordboken jag redan har. Så det kanske räcker med en liten.

Senare på kvällen åkte vi ner till centrum i Raimunds finska kämppis Lasses bil (men Lasse hade redan druckit några öl och satt i baksätet). Rätt spännande eftersom Alison som körde inte riktigt var van vid att köra bilar med manuell växel. Det är dessutom inte varje dag man sitter i en finsk bil i Finland och lyssnar på finsk hiphop tillsammans med en finne, amerikan, fransyska och britt.

Jag ska snart bege mig hemåt igen, jag har tvättid klockan åtta och borde göra färdigt mina läxor innan dess och äta något. Tyvärr har affärerna nyss stängt, och det enda jag har hemma är mer eller mindre makaroner och ketchup. Och finsk fil. (ser man hur slemmigt det är i videon? Som snor. Isch isch isch)
Moi moi!

Inga kommentarer: