14 juli 2010

Det var svårare att få tag i en läkare än jag trodde. Först fick jag fråga en dam på skolan som hänvisade mig till en annan som visade var vårdcentralen låg. Jag gick dit efter skolan och fick ett telefonnummer som jag skulle ringa för att boka läkartid. Det fungerade inte riktigt, så jag gick in för att få hjälp. Då hade förstås kvinnan som pratade engelska gått och jag fick försöka förklara mitt problem på finska. Men jag fick precis ingen hjälp, eftersom jag knappt förstod ett ord av vad hon sa. Så jag gick hem igen, väldigt frustrerad. Jag försökte ringa några gånger till, men när någon till slut svarade pratade såklart inte heller hon ett ord engelska. Jag fick boka läkartid på finska. Inte särskilt lätt. Jag fattade inte heller riktigt var jag skulle gå. Men det löste sig till slut, jag hittade receptionen och fick till slut träffa en läkare som bekräftade att jag har öroninflammation och gav mig ett recept på antibiotika.

Jag fattar inte hur finnarna kan vara så otroligt dåliga på engelska. Och ingen pratar svenska heller. Väldigt frustrerande.

Igår fick jag reda på att baren om hörnet där jag bor har wifi. Lycka!! Så dit ska jag i eftermiddag. Först ska jag nog kasta mig i sjön, det är över trettio grader varmt idag. Puh.

Inga kommentarer: