14 maj 2009

EU-valet och andra europeiska angelägenheter.

"Personen är viktigare än partitillhörigheten i EU". Jag ska rösta på Zaida Catalán. Hon verkar väldigt vettig (Pont, hon vill också jobba för människors integritet, varför inte rösta på henne istället för Piratpartiet?). Vad som verkligen behövs i parlamentet är fler unga människor, fler kvinnor OCH fler politiker som är mer åt vänster än höger. Dessutom måste EU börja göra något för att försöka dämpa, helst helt förhindra, ytterligare klimatförändringar; det är uppenbarligen NÅGOT som är fel och att det är vi som orsakar det. Att så många fortfarande blundar för det är bara för sorgligt. 

Män och kvinnor har fortfarande inte samma rättigheter och möjligheter. Det är fortfarande inte alla länder i Europa som tillåter fri abort. Homosexuella får inte gifta sig. Prostitution är lagligt i många länder. Det är alldeles för lätt att få tag på alkohol (personligen tycker jag att EU ska införa högre alkoholskatter, gärna statliga monopol, såsom Systembolaget, och förbjuda användandet av droger i ALLA länder i EU; som det är nu är det snarare tvärtom, EU vill göra sig av med vårt monopol)
Men nu ska jag roa mig med att se andra semi-finalen i Eurovision Song Contest. Tyvärr kan man inte se det direkt på SVT, så jag får klara mig med BBCs urkassa kommentator. Programledarna är grymt irriterande, speciellt den manliga som kladdar på Natalia (den kvinnliga) hela tiden. Och varför, varför kan de ALDRIG hitta en endaste människa som pratar redig engelska? Dålig engelska hade varit ok om programledarna hade varit bra och seriösa (för engelska är väldigt, väldigt svårt), men det är de aldrig. De är skrikiga, högljudda och har dumma skämt. Jag blir också irriterad när folk uppenbarligen inte tar tävlingen på allvar och skickar riktigt usla, så kallade "roliga" låtar och uppträdanden. Skämmes. 

3 kommentarer:

sb sa...

Okay, Jag kommer inte att rösta på henne för hon kommer inte driva intigritetsfrågor, hon kommer att driva miljöfrågor.

Abort, Prostitution, Alkoholpoliti och giftermålspolitik är inte någonting som EU bryr sig om. EU har inte den befogenheten. Detta är frågor som de nationella parlamenten sysslar med.

Däremot håller dom på med miljöpolitik,konsumentfrågor,ekonomi. Gränsöverskridande grejor. Så om du tycker att miljön är den viktigaste frågan för EU skall du definitivt rösta på en miljöpartist.

Malin sa...

Att det är något som "EU inte bryr sig om", betyder det att det inte är någonting viktigt? Eller något som de borde ha hand om?

sb sa...

Nej, det betyder att dom inte får rota i det.