20 nov. 2010

Tre lördagsbilder.

Sainsbury's hade extrapris på alla Aussie-produkter och på torrschampo, så jag passade på! Jag får så lätt tovor i håret som tar en mindre evighet att borsta ut och hoppas att leave-in conditioner ska hjälpa. Vad gäller torrschampot vet jag inte om det är den bästa sorten, men den är relativt billig, och alla dyrare sorter jag har prövat har inte varit bättre. 
Jag tog med mig svart te med svartvinbärssmak tillbaka till London (det finns inte här, har letat ÖVERALLT). ICAs eget svartvinbärste har sådana här små söta "Visste du att"-lappar. 
Och så här ser det ut när jag översätter finska artiklar. Lite kluddigt. De envisas ju med att böja alla substantiv, och ändrar gärna både vokaler och konsonanter när de gör så, vilket ibland gör det svårt att känna igen ordboksformen (i nominativ). Ex: vesi (vatten) --> vedessä (inessiv; i vattnet), koe (prov) --> kokeeseen (illativ; (in) i provet). Dessutom är mitt finska ordförråd relativt litet...

Inga kommentarer: