28 okt. 2010

Torsdag.

Jag hade tänkt göra färdigt all finskläxa idag så jag slipper göra den i helgen, vilket inte var så lätt. Bl a måste jag skriva en uppsats om hur annorlunda det var förr och valde trettiotalets Sverige. Bara att jag inte vet så mycket om trettiotalets Sverige och dessutom har stora problem med tempusformerna. Till saken hör att jag inte riktigt förstår när man ska använda passiv. Finnarna älskar passiv, kan de använda passiv gör de det, och kan de inte göra det gör de det ändå. T ex böjs alla verb i första person plural i talspråk (dvs inte i standardfinska och skriftspråk) som passivformer. JOBBIGT. Finska talspråket överhuvudtaget är rätt jobbigt. Dessutom använder de passivformer för att de vill vara trevliga och snälla och inte alltför påstridiga, om jag har förstått det rätt. Lite som att svenskar säger "man" när man menar "jag", kanske.

Jag har lite ont i huvudet, kanske av finska passivformer, så jag ska nog lägga mig och vila lite istället.

Inga kommentarer: