6 apr. 2008

There is no spoon. Or Mandarin. Så det så.

Jag blev överlycklig när jag lyssnade på förra veckans avsnitt av Språket och hörde dem säga rikskinesiska. Jag skrattade till, av ren lycka. Hoppade inombords (det är svårt att hoppa om man sitter i baksätet av en bil). Död åt mandarinen!

Förrförra veckans program handlade om tvåspråkighet - intervjun med Charlie Åström (som berättade om sin uppväxt med två döva föräldrar) var mycket intressant och rolig.

För övrigt pratade jag om gnosticism med SB igår, och hävdade att det var denna idé som Matrix är baserad på för det hade jag läst. Sen blev jag osäker och sökte på Wikipedia, och fick för mig att jag hade fel. Men jag hittade det senare i I döda språks sällskap, och skrev ner det. "Dessa gnostiska religionsformer hävdade att frälsningen bestod i andens befrielse ut materien, och att vägen till denna befrielse var gnosis, insikt eller kunskap. En del av dem hävdade att den materiella världen är ett fängelse, skapat av en falsk gudomlighet kallad Demiurgen för att förslava människorna. Denna värld behärskas enligt dem av Demiurgen och hans underhuggare, ett antal halvgudomliga väsen kallade arkonterna, som gav allt för att för att hålla människorna okunniga om deras egentliga belägenhet. Människor bär inom sig en gnista från den sanna, gudomliga världen, och genom gnosis kan denna väckas och fås att återvända till den sanne, dolde Guden, som ligger utanför vår fysiska verklighet." All skrivet av Ola Wikander. Allt kopierat av mig två gånger, bara för SB.

Jag har inte riktigt sett Matrix. Typ halva första, 1/3 av andra (som är supersnuskig, USCH), och kanske hela trean? Det är mer än vad SB har sett av Gudfadernfilmerna, iallafall. Och man behöver inte se varenda minut av alla tre för att klura ut vad det handlar om.

Inga kommentarer: