21 mars 2009

Lingvistik.

T.o.m. jag har varit med om det här, som förstaårsstuderande av lingvistik. De flesta har inte en aning om vad lingvistik är, och jag är rätt säker på att de flesta inte riktigt vågar erkänna att de inte vet. "Eeh. Något med språk, va?". Å andra sidan hade inte ens jag riktigt koll på vad det var innan jag började läsa, men jag visste definitivt mer än majoriteten av alla andra människor. Nåja, jag har kommit fram till att det är roligare att läsa ett lite mer udda ämne än något töntigt som alla andra också läser och känner till. Typ juridik. Eller internationella relationer (kan man bli mer pretentiös, seriöst?). Eller historia. Usch och nej och fy. Tyvärr tycker väl inte resten av samhället det. Nej, folk är så trista, visst är historia intressant, men varför ska man gräva ner sig i sådant som redan har hänt? Folk lär sig ändå inte av sina och andras misstag, så att hävda att det är för att "lära sig av historien" är ändå skitsnack. (dessutom är det en torr historiker som inte har det minsta politiska makt som läser böckerna, inte de som verkligen styr världen)

Däremot vill jag bli arkivarie. Då ska man läsa historia. Oj, så taskig jag är nu mot alla historiker. Men det kan jag leva med.

3 kommentarer:

Ruub sa...

ja, vad gör en lingvist egentligen? säkert något roligare än aminosyror, celler och natriumgradienter. fast fick reda på idag att man bör kolla på House för när man kommer till kandidat delen använder de många av de cases som de har i House... måste kolla mer House!

Malin sa...

Roliga saker! Det beror på, det finns phoneticians som sysslar med ljud, syntacticians som pysslar med syntax och grammatik, logicians, sociolinguists...

Men det händer ju bara konstiga saker i House. Sjukdomar som ingen har hört talas om. Fast en gång var det en som hade rabies. Hon dog.

Ruub sa...

Oj, phonetician låter intressant. Sysslar de med dialekter också?

Det är sant, händer konstiga saker i House men tydligen är sjukdomsbeskrivningarna så bra att de används inom läkarstudiet här och där. Rätt bra jobbat för amerikansk underhållningsserie.