27 mars 2009

Wiii!

Jag har en del saker att skriva om! Det kommer senare. Om jag hinner med det nu när Pont kommer hit! Inatt, jag ska möta honom på Victoria. Lite läskigt att åka ut hela vägen dit och sedan gå ensam bort till stationen (för den dumma bussen stannar en liten bit ifrån, och jag brukar såklart missa att hoppa av där och får gå tillbaka fem minuter) och sedan vänta där. Jag har fått för mig att det hänger farliga typer på Victoria en fredagnatt. Vi får se.

Hu, jag fryser så. Jag tog precis på mig raggsockar och den här tröjan för jag fryser. Lite te kanske hjälper.

Förresten, logikprovet kändes jättebra. (Men sist jag tyckte att ett prov kändes jättebra fick jag mitt sämsta resultat hittills, så man vet aldrig). Frågorna var rätt lätta, och jag lyckades svara på alla. Inte jättefel, förhoppningsvis. En av frågorna (som Nausicaa tog upp i höstas, men jag kom självklart inte ihåg vad hon sa) var såhär, ungefär:

Du har fyra kort framför dig - på korten står det 5, 8, E och C - och för höra att om ett kort har ett jämnt nummer på framsidan så har det en vokal på baksidan. Vilka två kort behöver du vända på för att visa att det är sant?

Jag ritade en sanningsvärdetabell (truth table) för implikation (if...then), och valde därpå 8 och C (tror jag), för jag tänkte att det enda sättet att visa att det INTE stämmer är att vända på ett kort med en jämn siffra och få en konsonant, eller att vända på en konsonant och få upp en jämn siffra. Däremot stämmer påståendet om man vänder på en jämn siffra och får en vokal, om man vänder på en ojämn siffra och får en vokal, och om man vänder på en ojämn siffra och får en konsonant. Så fungerar logik. Ibland sliter jag mitt hår och hatar logik och förstår verkligen INGENTING. Ibland tycker jag att det är jätteroligt!

Inga kommentarer: