11 dec. 2008

FRI FRI FRI!!! (eh....jaa....om tre år kanske)

YES. Nu har jag bara syntaxuppgiften kvar!!! (och att leta källor till min uppsats på 3000 ord, jippi, har inte ens bestämt vad jag ska skriva om) Men proven är färdiga! Puh. Men hur gick det, undrar ni då? Ja, jo. Alltså. Om vi börjar med Logic and meaning: inte så bra. Jag kom inrusande lite sent och missade vad hon sa i början, förstod knappt någon av frågorna, improviserade, och kladdade JÄTTEmycket. Det var inte roligt. Det var så hemskt att jag vill skratta. Så det ska jag göra: HAHA. Fonetiken gick MYCKET bättre (ja, hade ju kunnat bara gå bättre), även fast det är svårt att säga hur det gick på hörövningsprovet (t.ex. "you'll hear different pronunciations of the word 'garden', indicate whether the consonant is syllabic blah blah"). Men det skriftliga gick bra! Och vi fick använda IPA, fusk! Men det gick bra, jag hade bara problem med två frågor. Den ena av dem skulle jag komma på ett ord som passade in i det parametriska diagram vi hade fått. Jag funderade seriöst i åtminstone tjugo minuter. SVÅRT. Vad kom jag då fram till för ord? Bisons. Bisons, av alla ord. Men jag kollade precis upp det i ett uttalslexikon, och det verkar stämma! (så länge man inte trycker in ett syllabic n)

Alla är väl uttråkade efter alla dessa termer. "EEH. Va. Syllabic konsonant? Eh." Jag pallar inte ta reda på vad det heter på svenska (stavelsekonsonanter...?), och ni lär ändå inte förstå. HÖHÖ. På tal om det, en del människor i min klass är GRYMT taskiga. Condescending är ordet. NEDLÅTANDE. Jag blir så grymt irriterad på dem, speciellt vid de tillfällen där de säger nedlåtande/spydiga saker och också LER nedlåtande, verkligen hånler mot en. Ni är fan inte bättre än vad jag är, inte bättre än någon annan heller, det spelar inte roll att ni är bättre på syntax än vad jag är, för någon social IQ har ni inte. Inte för att jag är expert på social IQ, jag har mina egna problem, men jag vet att man inte blir populär av att vara nedlåtande.

Inga kommentarer: