12 mars 2008

En del dagar tycker jag inte om meterologer

Speciellt inte när "någon enstaka regnskur" betyder "oavbrutet regn hela för- och eftermiddagen". Jag är inte särskilt sugen på att ge mig ut i regnet, men eftersom jag har spanska idag är jag tvungen att gå utanför dörren förr eller senare. Majoriteten av mina spanskdagar har det regnat - någon påstod att det regnade mest på tisdagar, men jag tror minsann att onsdagarna är värst. Inte kan man ha paraply heller. Stackars Celma måste också komma ut innan jag ger mig av, men hon är inte heller förtjust i regn.

Jag har inte ens skickat min spanskuppsats, igår blev jag så frustrerad och arg på spanskan att jag ville riva sönder alla mina spanskböcker och kasta ut datorn genom fönstret.

På tal om spanska: ett engelskt verb kan böjas på fyra olika sätt (t.ex work, works, worked, working), ett spanskt verb på runt 50 olika sätt (efter person: jag, du, han, hon, den, det, usted, vi, ni, de, ustedes - efter tempus: presens indikativ, presens konjunktiv, gerundium, futurum, konditionalis, perfekt, pluskvamperfekt, preteritum, imperfekt, imperfekt konjunktiv, indikativ...), klassisk grekiska 350 olika sätt och turkiska 2 miljoner. Allt enligt the Language Instinct.

1 kommentar:

Anonym sa...

The Language Instinct är spanienRickys favoritbok. Visste du detta?