12 mars 2008

Muumipeikko

Ibland (alltid) önskar jag att jag kunde lite mer finska än kiitos, "no ni!", Ruotsi och mansikka. Och suloinen. Såklart. Jag och Påntti diskuterade tvåspråkighet på bussen hem, jag är mycket upprörd över att jag inte är tvåspråkig. Och därför tycker jag inte om tvåspråkiga. Av samma anledning tycker jag inte om folk med fräknar. Fusk fusk fusk. En gång satt jag bakom en finska på bussen till Höganäs (av alla ställen) som hann utropa "no nii!" ett antal gånger under denna korta resa. Och jag vill åka till Helsingfors. Den enda jag känner som vill åka till Helsingfors förutom jag själv (och Laakso) är mamma, och mammas finskakunskaper är rätt mycket bättre än mina iallafall. Jag brukar tycka om att titta på Uutiset, men jag har inte sett det på väldigt länge. Har ni kvar Uutiset, SVT?

Uppdatering, 10 minuter senare: jojo, Uutiset har de minsann kvar. Anledningen till att jag inte har sett det? Uutiset sänds 17.45 varje dag, dvs. precis 10 efter Glamour har börjat på TV4+. Om man byter kanal under Glamour blir mamma inte glad. Det är alltså Glamours fel att jag

  1. inte kan titta på Gilmore Girls
  2. inte kan titta på the Hills
  3. inte kan titta på Uutiset

AARGH, dumma dumma Glamour.

Inga kommentarer: