30 nov. 2008

Miljöbov?!

Jag har varit rätt dålig på att källsortera, både det ena och det andra har åkt ner i soptunnan. Jag har haft mycket dåligt samvete för varje konservburk eller mjölkförpackning som har åkt ner. Jag sorterar mjukplast (även fast det inte finns några tunnor för det...?!) och papper/tidningar. Men det är allt. Så nu ska jag börja skärpa mig och sortera. En person gör inte så stor skillnad. Men lite. Däremot tycker jag att de borde underlätta sortering. Sätta in tunnor i köket och så. Det är så mycket bekvämare att bara slänga allt på samma ställe. Och vi är bekväma av oss. Det är dåligt. Mer källsortering åt folket!

Jag har äntligen kommit underfund med vad en weak syllable är! (en svag stavning...?) Det är en unstressed, ickebetonad, stavelse! JA! Glad. Jag börjar också komma underfund med betoning och vad det innebär. Jag upprepar engelska ord högt för mig själv, långsamt, och överdriver stavelserna och försöker hitta vilken stavelse som är betonad. Man måste börja någonstans.

Inga kommentarer: