28 nov. 2008

The study of speech sounds and how they are produced.

Vi hade en 'mock analytic listening test' igår på fonetiken. Exempel? "You will hear items which contain two vowels. Indicate whether the second vowel is nasalised or oral". Just så kallade "nasalised vowels" är rätt lätta att känna igen (vokaler som följs av nasala konsonanter blir oftast nasala, tänk "man" eller "bank"). Däremot är jag mycket dålig på stress, dvs betoning. Men jag räknade ihop mitt resultat: jag fick 62 rätt av 75, dvs 82,7%. Det är ett A! (70% är gränsen). Hoppas att det går lika bra om två veckor...! Förresten så hittade jag precis "Exercises" på min Cambridge English Pronunciation Dictionary, där man kan just träna på betoning. YES!

Förresten innehåller svenskan två konsonanter som jag inte har lärt mig! Spännande. Den ena är en velar fricative som ser ut lite som ett h. Den vet jag ingenting om! Den andra är en palatal fricative (jag vet inte vad det heter på svenska - palatal frikativ?!), ett c med en liten knorr. Jag misstänker att det är det så kallade sje-ljudet. Roliga fina vokaler har vi också! Jag tycker mycket om [y]. Som låter precis som ett y. [y] är en "rounded" version av [i]. Säg [i] och runda läpparna. [y]! Fiffigt.

Jag skulle ju plugga! Så spelar de Reel around the fountain på radio. Då kan man ju inte koncentrera sig!

Inga kommentarer: