28 jan. 2009

Böcker.

Jag har så förtjust i vårt bibliotek. Hyllorna är proppfulla av böcker, speciellt i engelska-tyska-skandinaviska delen, så fulla att de ofta ligger högar av böcker i hyllorna. Speciellt skandinaviska delen är så fin, full med August Strindberg, Selma (som Staffan kallade henne), herr Fröding och alla andra mysiga svenska klassiker. Ja. August var kanske inte så mysig. Pär Lagerkvist fick däremot följa med mig hem. De har muminböckerna också! Jag hoppas att de har Hjalmar Söderberg; jag ska gå på Hjalmar-jakt inom den närmaste framtiden. Det finns iallafall få saker som luktar så gott som gamla böcker, och gamla kyrkor. Det om något är en anledning till att bli bibliotikarie, att bara kunna gå och lukta på böckerna hela dagen. Fast det skulle vara ett universitetsbibliotek då, med bara gamla böcker som ingen har lånat på åtminstone tio år.
Just därför tycker jag inte riktigt om biblioteket i Chandler House. Först och främst är det för litet, jag tycker om att sitta ensam i bibliotek eller iallafall i ett undanskymt hörn någonstans. Ju större bibliotek desto större och mysigare. Det är också helt nybyggt. Det är ljust. Vitt, grått och någon hemsk grön färg, inte mörkt och murrigt med hyllor av böcker, och den där mysiga biblioteksdoften. Jag satt ju i the Science Library häromdagen, i "Librarianship and archives" (passar mig perfekt!), de mest utlånade böckerna lär ju inte precis stå där. Jag ska försöka utforska mer av the Science Library, och jag har fortfarande inte besökt den judiska delen (dvs där alla böcker om judar står) av huvudbiblioteket. Kanske hittar jag ett mysigt hörn någonstans.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ni har ett underbart bibliotek! Jag fick lov att gå in där en gång när jag skrev min avhandling och det är helt otroligt vackert.