9 jan. 2009

Jag har sovit dåligt.

Jag har vant mig vid att sova när det är helt tyst, i natt brummade både element och bilar. Min säng är inte heller hälften så bekväm, mysig och trygg som sängen hemma. Dessutom är jag nog nervös för saker, t.ex. mina studier. Jag gjorde ju inte så mycket när jag var hemma, så jag har rätt mycket att ta igen. Dessutom oroar jag mig lite för mina stackars pengar. Jag måste göra upp en budget, men det har jag aldrig gjort innan. Jag har dvs inte en aning om hur man gör för att hålla i pengarna.

Jag har iallafall räknat ut att efter mina terminsavgifter och boendeavgifter har jag 540 kronor att leva på i veckan, eller ca 45 pund. Går det? Jag får alltså försöka hålla lite i pengarna, speciellt nu när jag har fikat och ätit ute nästan varje dag under lovet. Jag får alltså hålla mig undan ifrån Oxford Street och Starbucks, men jag tror inte att det är något jag behöver just nu. Nya skolböcker kanske? Det har jag inte ens tänkt på. Men jag köpte lite för många böcker i höst, man behöver ju verkligen inte köpa alla, och då köpte jag ändå bara tre skolböcker.

Nu ska jag göra mig iordning, diska och sedan gå och handla. När jag kommer tillbaka ska jag äta något och sedan sätta mig ner med mina böcker till uppsatsen. Senare ikväll blir det dags för lite syntax. Jag kanske borde tvätta lite också? Ingen tid för hemlängtan här inte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det *går* att leva på £45, men det är inte det lättaste. Bästa spartipsen är, som du säger, att hålla sig borta från att äta och fika ut. Ju mer mat man kan ta med sig till skola etc. desto bättre - jag satsade även på termos med kaffe sista året på universitetet när jag inte har tid att jobba hur mycket som helst, och det funkar.

Annars kan det vara värt att ta ett extrajobb några timmar i veckan bara för att ha lite extra att leka med. Det blir lätt så tråkigt om man är helt fastbunden i budget och ekonomi...

Malin sa...

Ja, fast det är inte lätt. Jag borde nog börja fundera på extrajobb, om jag ska studera här två år till.