12 jan. 2009

Nu regnar det, och jag har inget paraply.

Idag är jag ovanligt seg. Klockan är tolv, och jag har precis ätit frukost (havregrynsgröt och en gammal banan). Jag har inte läst något alls, ännu. Som vanligt har jag lite att stå i idag. Jag tänkte först skriva färdigt min uppgift i logic and meaning, den ska inte in förrän onsdag, men då slipper jag tänka på det. Senare ska jag läsa i min syntaxbok och skriva anteckningar på mina handouts. Jag har skrivit fem av totalt åtta, så det är jag rätt nöjd över, däremot har jag tre långa kapitel i syntaxboken. För att inte tala om uppsatsen, jag vet inte alls hur jag ska skriva den. Jag har informationen, men hur ska jag få det att fungera...? Nåja, jag lär antagligen lösa problemet. Jag hade också tänkt handla lite idag, jag har en lång lista med mat att köpa, men jag ska nog bara köpa det nödvändigaste. Mjölk, bröd och pålägg, kanske lyxar jag till det med frysta grönsaker och avokado. Pappa fyller år på torsdag, jag tänkte också köpa ett kort. Däremot vet jag inte om jag riktigt vill ta mig ner till Tottenham Ct Rd idag, så jag får se om jag hittar något i Camden.

Jag måste sluta oroa mig och vara så nervös över saker hela tiden. Prov, uppsatser, uppgifter, att få vänner. Mest framtiden, jag tänker för mycket, ibland flera år framåt.

Jesus sa en gång (hela stycket finns i Matt 6:25-34, om ni är intresserade): "Vem av er kan med sina bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd?
/.../Gör er därför inga bekymmer för morgondagen.
Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga" och det är ju sant. Det är bara dumt att bekymra sig för saker hela tiden. Det ska jag försöka övertala mig själv, men det är inte lätt.

Jag måste börja leva lite mer i nuet, inte i det som har varit - för det kommer inte tillbaka, även fast jag ibland så gärna skulle vilja - eller det som komma skall.

Inga kommentarer: