27 aug. 2008

and I will follow you into the dark (eller "helt enkelt ännu mer gnäll")

MÖÖH, jag vill vara ledig, jag vill ha sommarlov och göra sommarlovsaktiga saker! Chilla i trädgården och läsa, bada i havet, hänga i Höganäs och Helsingborg, släpa mig till Ven (som jag inte har besökt på evigheternas evighet), t.o.m. bara vara hemma och slöstäda (för mitt rum är, som sagt, stökigt och jobbigt). Sommaren är å andra sidan slut. Det är kallt på morgonen och på kvällen/natten, och även om solen skiner så blåser det lite kallt i luften. Brunchrapporten är slut, Kvällspasset är tillbaka, Jourhavande reporter är tillbaka i HD, skolgårdarna i Brunnby och Nyhamn är fyllda med skrikande barn på skolrast.

Inte för att det spelar någon roll att hösten lurar runt hörnet, redo att kasta sig över oss med huggtänder och lurviga kloförsedda tassar och blåsiga, gråa, regniga novemberdagar. Det är själva sommarkänslan som är viktigast, ledighetskänslan. Och det är inte vinter. Än.
Jag håller på att bli sjuk, men det har jag nog sagt. Men imorgon jobbar jag, går nog upp halv nio, cyklar iväg, är hemma igen vid 18. Då ska jag städa. Plocka undan lite saker. Och inte äta några kakor. Jag har ätit äckligt många kakor idag. ÄCKLIGT. Tänk dig att äta äckligt många kakor, gånga det med tre, så närmar du dig rätt antal. BLEURGH. Och i den nya kjolen jag köpte finns det inte utrymme för några kakor om dagen. Hm.


Jag shoppade lite saker i Jönköping, då jag hade ett par timmar att slå ihjäl - jag är en dålig människa och pallar inte riktigt ta kort och lägga ut det. Men: två muminknappar från Akademibokhandeln ("Vid min svans!"), en (skotsk)rutig kjol från Indiska (tydligen jättemodernt i höst, enligt Elle), en anna kjol därifrån (som - och det här funderade jag på riktigt länge i provrummet - INTE är en kjol, utan egentligen ett linne. Det tog riktigt lång tid innan jag kom på att det inte var en kjol. Jag har inte en aning om hur linnet ser ut på mig, men som kjol blir den söt), ett par solglasögon för ca 20 spänn (som är rätt stora, och som jag antagligen också ser ut som en idiot i, jag ska låta SB få avgöra det) fyra par strumpbyxor från Lindex (för 19,50 styck!!! Det är SVINbilligt, normalt får man betala minst 100 spänn styck!), tre par trosor (för de hade uggletrosorna, som jag tycker om, i nya fina färger). Det var nog allt. På H&M snodde jag åt mig H&M Magazine, hittade ett par söta skor jag funderade på att köpa och massvis med fina sjalar som jag inte köpte för att jag tänkte att alla kommer ha likadana, och prövade en kimonoliknande klänning. Som var fin. Men hade skum urringning (på "HEJ! Här är min BH!"-sättet).


Dagens fundering: det påstås att min dator har fingeravtrycksläsare. Men jag kan inte hitta något som ens ser ut som en fingeravtrycksläsare. Ljuger de för mig? Dumma HP!


Dagens VARNING: sugen på en smoothie? Gå INTE till Wayne's. Deras smoothier är äckliga. Seriöst. Jätteäckliga. Och de hör aldrig vad man säger.

"Hej, jag vill ha en smoothie!"

"Vad sa du?"

"En smoothie"

*tystnad*

"Jaha, en SMOOOTHIE"

De ska väl göra en poäng av att man uttalar det fel. Det spelar ingen roll. Jag ska bojkotta Wayne's. Och de har äckligt kaffe också. Till råga på allt gav de mig ett stammiskort. Som går att använda i Baltikum. Bah. Som om det skulle imponera på mig! (Vilket det faktiskt gör, men det betyder inte att jag tycker om dem)
Slutligen: var gjorde jag av min mobiltelefon?

1 kommentar:

Anonym sa...

Problemet med Wayne's är att de som jobbar där inte själva vet hur det uttalas utan tror att det heter [småtthhhhi] och därför alltid låtsas om att de inte förstår vad som sägs när det kommer någon som kan derrivera smooth från smoothie och på så sätt uttala det korrekt. Förutom uttalsmissen tror de att en smoothie består av fyra frysta hallon och 4 dl lättvaniljyoghurt - inte så tasty som Ali hade sagt. Vad bra att du tog upp det så jag kunde få ut det ur mitt system!